Om mig

Jeg hedder Solveig Asmussen, og jeg brænder for at være med til at skabe en måde at undervise på, der giver børn og unge redskaber til at være til og navigere i en stadig mere kompleks verden.

Jeg arbejder som underviser, konsulent og inspirator for lærere og pædagoger, der ønsker at arbejde konkret med trivsel – faglig, personlig og relationel trivsel.

Jeg tror på, at det er en skrøne at trivsel er en ”blød værdi”, som ikke har noget med den faglige præstation at gøre. Alle vinder, når ingen taber og det betyder på ingen måde at barren sættes lavt. Tværtimod er vi uambitiøse hvis vi reducerer læring til resultaterne af næste PISA-test.

Det KAN lade sig gøre at arbejde professionelt, seriøst og struktureret med børn og unges opmærksomhed, koncentration, empati, ro og evne til at fordybe sig – Deres trivsel - Og ALLE kan lære det.  Det starter med de voksne. OS. Både som forældre og især som fagpersoner, hvor forpligtelsen til at være ”klædt på” fagligt er endnu større.

Jeg er en erfaren folkeskolelærer. Jeg ved hvad det vil sige at stå med en klasse. Jeg ved hvor mange ting der er i spil og jeg kender både mulighederne og begrænsningerne i en undervisningssituation. Jeg kender aldersgruppen 5-15 år og de forløb jeg tilbyder er baseret på og afprøvet i denne virkelighed. 

Derudover har jeg indgående kendskab til Mindfulness. Jeg er uddannet  MBSR-underviser fra Dansk Center for Mindfulness på Århus Universitet og er medlem af Mindfulnessforeningen.

Jeg er certificeret underviser af mindfulness for børn (.b ved MiSP.uk), medlem af netværket NNUPU (Netværk for Nærvær og Opmærksomhed i Pædagogik og Uddannelse) på Danmarks Pædagogiske Universitet og har senest takket ja til en post som faglig leder af foreningen TrivselsKompagniet, der har til formål at fremme bruges af kontemplativ praksis og mental træning i skoler og institutioner.

Jeg har selv været gået i tusind stykker af stress og af at overhøre mig selv, mine behov og grænser. Det har jeg fundet styrke i. Min personlige og professionelle erfaring siger mig, at vejen til trivsel kan gå gennem kontemplativ praksis som yoga, mindfulness meditation, Qigong, Tai-Chi, massage m.m. i klasselokalet og i dag hjælper jeg andre med at gøre det til en integreret del af hverdagen.

Det er så vigtigt og jeg brænder for også at lære dig det.